Aanvragen energielabel.
Ook bij verkoop van een woonboot is een energielabel verplicht. Het aanvragen lukt echter niet omdat de webapplicatie op de website niet gechikt is voor woonboten! Als troost: er wordt bij woonboten niet op gehandhaafd.
Per 1 januari a.s. kan het aanvragen wel. Er komt een nieuw systeem. Hierbij verandert er echter meer. Tot nu toe konden woningeigenaren voor een paar tientjes een (voorlopig) energielabel krijgen, na 1 januari gaat dit voor iedereen minstens €190,00 kosten. Ook voor woonbooteigenaren!
Dus, wanneer je als woonbooteigenaar een energielabel had willen aanvragen voor het nu nog lage bedrag, dan kon dit niet. Na 1 januari kan dit wel, maar betaal je veel meer. De LWO vindt dit, met vele leden, benadeling van woonboten en heeft onderstaande brief aan de Rijksoverheid geschreven:
Benadeling woonboten
De Landelijkje Woonboten Organisatie (LWO), de belangenorganisatie voor drijvend wonen in Nederland, wil u wijzen op een benadeling van woonbooteigenaren. Het betreft een administratief probleem bij het aanvragen van een energielabel voor woonboten dat de uitvoerende organisatie (Milieu Centraal/energielabel) niet zelfstandig kan oplossen. De nu bestaande mogelijkheid om vóór 1 januari a.s. een energielabel tegen geringe kosten aan te vragen wordt woonbooteigenaren daardoor onthouden.
Het gaat om het volgende:
Op de website 'energielabel.nl' vinden we bij veelgestelde vragen onder Uitzonderingen 8 het volgende:
'Ja. Ook voor woonwagens en woonboten geldt de labelplicht.De methodiek in de webapplicatie www.energielabelvoorwoningen.nl is nog niet geschikt voor het aanvragen van een definitief energielabel voor woonboten/woonwagens. Dit wordt momenteel door een werkgroep van BZK/RVO.nl verder onderzocht. Er wordt gewerkt aan een oplossing. De handhaving door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is daarom vooralsnog gericht op “gewone” woningen die wel een label kunnen laten registeren.'
Van de rvo kregen we de volgende informatie:
'Verblijfsdoel
Om een energielabel te kunnen opmaken is er een verblijfsdoel nodig. De Gemeente wijst een verblijfsdoel aan en laat dit opnemen in de BAGviewer van het Kadaster.
Bij woonboten/woonark/drijvende woning, staat meestal "Plaats aangewezen".
Als er door de Gemeente geen verblijfsdoel aan een adres is gekoppeld, dan kan er op dit moment geen energielabel worden opgesteld.
Er is namelijk geen rekensoftware beschikbaar voor gebouwen zonder verblijfsdoel.
NTA 8800
Met ingang van 1 januari 2021 komt er een nieuwe rekenmethodiek waarin het aanvragen van een energielabel voor een woonboot of woonark wel mogelijk is.
Het label wordt dan opgesteld door een EPA W adviseur die het pand bezoekt.
U vindt tegen die tijd een EPA adviseur via www.qbis.nl.'
Er is dus een verplichting, maar geen mogelijkheid om aan deze verplichting te voldoen. De onmogelijkheid zit hem in een 'webapplicatie', een technisch-administratief probleem dat uiteraard door het aanbieden van een alternatieve route had kunnen worden opgelost of alsnog kan worden opgelost.
Onze vraag spitst zich toe op het volgende:
Per 1 januari 2020 komt er een nieuwe rekenmethodiek waardoor het aanvragen van een energielabel voor woonboten wel mogelijk wordt. Echter, vanaf 1 januari 2021 gaat de manier waarop het energielabel wordt bepaald veranderen.
'De grootste verandering is dat het energielabel uitgebreider wordt. Nu kun je als woningeigenaar nog zelf online een aantal woningkenmerken doorgeven, waarna het label op afstand wordt vastgesteld. Vanaf 1 januari 2021 vraag je een energielabel aan door een afspraak te maken met een vakbekwaam energieadviseur.'
Het aanvragen van een (voorlopig) energielabel kan nu nog voor een bedrag van enkele tientallen euro's, na 1 januari wordt dit minstens €190,--. Doordat woonbooteigenaren niet in staat zijn gesteld om vóór 1 januari een energielabel aan te vragen, betalen zij dus aanzienlijk meer dan wanneer een aanvrage, zoals voor andere woningeigenaren, nu al mogelijk zou zijn.
Wij vinden deze ongelijkheid niet acceptabel en verzoeken u de aanvraag van een energielabel voor woonboten in 2020 nog mogelijk te maken onder de huidige condities en ons over de voortgang te berichten.
We houden u op de hoogte.
De LWO behartigt de belangen van woonbootbewoners, ondersteunt haar leden, stimuleert activiteiten die van belang zijn voor het wonen op het water en onderhoudt een uitgebreid netwerk om haar doelen te bereiken. De LWO doet dat samen met haar leden.
LWO Secretaris
p/a Postbus 166
6600 AD Wijchen
Bankrekeningnummer: NL62INGB0007112302
Heeft u vragen of problemen: mail ons!
De LWO-Helpdesk geeft eerstelijnsadvies bij juridische en andere problemen
rond het waterwonen. Stel uw vraag via ons mailadres: owl.[antispam].@lwoorg.nl of
schriftelijk aan: Postbus 166, 6600 AD Wychen.
Voor vragen aan het bestuur: owl.[antispam].@lwoorg.nl
Voor de ledenadministratie: nimdanedel.[antispam].@lwoorg.nl